Alles over je OV-studentenkaart

Een groot onderdeel van je studiefinanciering is je OV-studentenkaart, ook wel het studentenreisproduct. Het enige dat je nog direct gratis krijgt van de overheid. Hoewel met het opzetten van de site www.studentenreisproduct.nl een hoop onduidelijk weggenomen is, hebben veel studenten toch nog een hoop vragen over deze mooie kaart. Hieronder leggen we het allemaal uit.

Hoe vraag ik mijn studentenreisproduct aan?

Waarschijnlijk ga je op het moment dat je deze vraag stelt bijna studeren. Wat moet je doen om een studentenreisproduct te krijgen? Allereerst hoef je de kaart niet aan te vragen. Het reisproduct is namelijk eigenlijk een lening van in 2016 €99,66 per maand. Alleen als je binnen 10 jaar je diploma haalt wordt het een gift. Twijfel je of je binnen 10 jaar een diploma hebt behaald? Vraag ‘m dan niet aan.

In principe begin je natuurlijk je studie niet met de gedachte om hem niet af te maken en wil je dus heel graag dat reisproduct. Wat je dan moet doen is het volgende.

  1. Koop een persoonlijke OV-chipkaart. Dit kan zowel online als bij een loket. Neem dan wel een pasfoto mee.
  2. Geef het nummer van je OV-chipkaart door.
  3. Laad je studentenreisproduct op je OV-chipkaart. Dit doe je bij een ophaalautomaat, 2 weken voordat je studiefinanciering ingaat. Als je nu al studiefinanciering hebt, krijg je vanzelf bericht of de ophaaldatum.

Week- of weekendabonnement?

Wat moetje nou kiezen, een week- of weekendabonnement? Dat ligt heel erg aan jou situatie. Woon je bij je ouders in Amsterdam en moet je iedere dag heen en weer reizen naar Delft? Dan is een weekabonnement een goede keuze. Woon je op kamers in Delft maar ga je nog wel elk weekend naar je ouders in Amsterdam? Dan ben je waarschijnlijk beter af met een weekendabonnement. Studies waarbij je naast Delft ook in Leiden en/of Rotterdam studeert worden doorgaans goedkoper met een weekabonnement.

Is jouw situatie wat complexer of wil je graag weten op welke feestdagen je wel of geen vrij hebt? Kijk dan in de tabel hieronder.

Weekabonnement Weekendabonnement
Maandag Korting tot 04.00 uur, daarna gratis Gratis tot 04.00 uur, daarna korting
Dinsdag t/m donderdag Gratis Vol tarief tot 09.00 uur, daarna korting
Vrijdag Gratis Vol tarief tot 09.00 uur, korting tot 12.00 uur, daarna gratis
Zaterdag Gratis tot 04.00 uur, daarna korting Gratis
Zondag Korting Gratis
Zomerperiode* Korting Als in de rest van het jaar
Feestdagen** Korting van 04.00 uur tot 04.00 uur de dag erna Gratis van 04.00 uur tot 04.00 uur de dag erna
Goede vrijdag** Gratis Gratis
     
piet

* De zomerperiode loopt van 16 juli 4.00 tot 16 augustus 4.00.
** Op de dagen vóór Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag en Hemelvaart reis je als op een vrijdag.

Feestdagen

De feestdagen zijn: nieuwjaarsdag, eerste en tweede paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, eerste en tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag. Veel studenten denken dat je in de kerstvakantie met een weekabonnement alleen met korting reist. Dat is dus niet waar, behalve met Kerst en op nieuwjaarsdag.

Kan ik nog wisselen?

Stel nou dat je eerst bij je ouders in Amsterdam woonde, maar rond februari op kamers bent gaan wonen. Dan wil je daar je abonnement op aanpassen. Gelukkig kan dat. Je kan tot maximaal twee keer per kalenderjaar van abonnement wisselen, maar niet 2 keer binnen 2 maanden. Ook mag je van 1 mei tot 25 augustus niet wisselen. Ander zou iedereen natuurlijk vanaf 16 juli op een weekendabonnement overstappen om de zomerperiode vrij te hebben. Op het moment dat je wisselt, staat binnen 5 werkdagen je nieuwe abonnement voor je klaar op een ophaalautomaat en die blijft 6 weken op je staan wachten. Klik hier om van abonnement te wisselen.

Wat doe ik als mijn OV-chipkaart kwijt, kapot of verlopen is?

In alle gevallen kan je in de tijd die het kost om een nieuwe OV-chipkaart te krijgen gebruik maken van een tijdelijk studentenreisproduct.

Kwijt/gestolen

Neem zo snel mogelijk contact op met de Klantenservice OV-chipkaart (0900 09 80, € 0,50 per gesprek) als je je OV-chipkaart kwijt bent. Je oude kaart wordt direct geblokkeerd en je krijgt zo snel mogelijk een nieuwe.

Kapot

Controleer eerst of er saldo op staat. Bij negatief saldo kan je niet inchecken en lijkt je kaart het niet te doen. Is dat toch niet de reden? Ga dan met je kaart naar het loket van je vervoersbedrijf of bel met de Klantenservice OV-chipkaart (0900 09 80, € 0,50 per gesprek).

Kaart verlopen

Een persoonlijke OV-chipkaart is 5 jaar geldig. Verloopt je OV-chipkaart binnen 6 weken? Dan kun je een nieuwe kaart kopen. Je studentenreisproduct wordt automatisch op de nieuwe kaart gezet.

Hoe lang heb ik recht op een OV-studentenkaart?

Het aantal jaar dat je recht hebt op het studentenreisproduct, bedraagt je nominale studieduur +1 jaar. Doe je een hbo bachelor van 4 jaar? Dan heb je dus 5 jaar recht op het studentenreisproduct. Doe je een driejarige bachelor en een tweejarige master? Dan heb je dus 6 jaar recht op het studentenreisproduct. Daarna moet je deze stopzetten.

Hoe zet ik mijn studentenreisproduct stop?

Het stopzetten van het studentenreisproduct moet je gedaan hebben vóór of op de 5e werkdag van de 1e maand waarin je er geen recht meer op hebt. Vanaf de 1e dag van die maand mag je al niet meer met je studentenreisproduct reizen! Doe je dat wel, dan kost je dat dus een forse boete van €97 per halve maand. De eerste helft van de maand loopt daarbij tot en met de 15e van de maand. Het verstandigst is om je studentenreisproduct vóór de 1e werkdag van die maand te stoppen. Het kost namelijk 5 werkdagen voordat je op Mijn DUO kunt controleren of de stopzetdatum goed vermeld staat! Het stopzetten gaat als volgt:

  1. Ga naar OV-chipkaart.nl en kies ‘stopzetten studentreisproduct’ om de juiste automaten bij jou in de buurt te vinden.
  2. Houd je kaart voor de lezer (NS-automaat) of steek hem in de pasinvoer (overige automaten).
  3. Kies ‘stopzetten producten’ (NS-automaat) of ‘Meer’ en dan ‘stopzetten producten’ (overige automaten).
  4. Volg de instructies op het scherm.
  5. Controleer na 5 werkdagen op Mijn DUO of het stopzetten is gelukt. Is het niet gelukt? Zet je studentenreisproduct dan alsnog stop bij en ophaalautomaat.

Als je het niet eens bent met jouw stopzetdatum, kan je een ‘Correctie stopzetdatum’ aanvragen.

Aanbiedingen vervoerders

Heb je geen recht meer op je studentenreisproduct? Bekijk dan hier de aanbiedingen van verschillende vervoerders.

Bij wie kan ik terecht met mijn overige vragen?

Natuurlijk willen wij je altijd proberen te helpen, maar je wordt het snelst geholpen als je de vraag stelt bij de instanties die erover gaan. Dit zijn DUO, RSR en de klantenservice van de OV-chipkaart. Hieronder staat uitgelegd bij welke instantie je moet zijn met welke vraag.

DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs)

Bij DUO kan je het studentenreisproduct aanvragen (zie begin van dit artikel). Ook kan je hier terecht als je van abonnement wil wisselen, dus van week- naar weekendabonnement of andersom.
Let op: bij DUO kan je je studiefinanciering stopzetten, maar je studentenreisproduct moet je bij een automaat van het openbaar vervoer stopzetten! Zie hierboven voor meer informatie.

RSR (Regisseur Studenten Reisrecht)

RSR werkt in opdracht van de vervoerbedrijven en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk met het studentenreisproduct kunt reizen. Nadat DUO je aanvraag voor studiefinanciering heeft goedgekeurd, koppelt RSR jouw reisrecht aan je OV-chipkaartnummer. Als die koppeling is gemaakt, kan je het studentenreisproduct ophalen. Hiervoor ga je met je OV-chipkaart naar een ophaalautomaat van het openbaar vervoer. Via studentenreisproduct.nl regel je o.a. de volgende zaken:

Klantenservice OV-chipkaart

Met al je vragen over de OV-chipkaart zelf kan je bij de klantenservice van de OV-chipkaart terecht. Dit zijn onder andere de volgende zaken:

  • OV-chipkaart aanvragen
  • Kaart verloren of gestolen melden
  • Vervangende kaart aanvragen
  • Automatisch opladen aanvragen

Kan je niet meer reizen met je kaart omdat die kapot, verloren of gestolen is? Laat deze dan blokkeren via Mijn OV-chipkaartaccount en regel daar ook een vervangende kaart. Met deze nieuwe kaart kan je het studentenreisproduct weer ophalen. In de tussentijd kan je reizen met het Tijdelijk studentenreisproduct. Deze vraag je aan op www.studentenreisproduct.nl.